Document
Login Button with Icon

MyWepp voor dagbestedingsgroepen

Mockup met verschillende MyWepp apparaten en het interactie Takenbord.

Inleiding

Ben je benieuwd wat MyWepp kan betekenen voor dagbestedingsgroepen? Dan vind je in deze blog alle antwoorden op die vraag. MyWepp wordt namelijk al jaren lang door heel Nederland en België ingezet op dagbestedingslocaties. Na het lezen van deze blog weet jij precies hoe de implementatie van MyWepp binnen jouw dagbestedingsgroep kan zorgen voor meer structuur en zelfredzaamheid en betere communicatie tussen deelnemers, betrokkenen en begeleiders.

 

Dagbesteding

Dagbesteding is cruciaal voor mensen met een lichte tot ernstig meervoudige beperking. Het biedt gestructureerde activiteiten die zijn aangepast aan hun behoeften en interesses, variërend van creatieve workshops tot educatieve programma’s. Deze activiteiten bevorderen zelfredzaamheid, vergroten sociale vaardigheden en verbeteren de levenskwaliteit door deelnemers een zinvolle invulling van hun dag te bieden.

Professionele begeleiders spelen een sleutelrol door individuele ondersteuning en motivatie te bieden, vaak in samenwerking met families en zorgprofessionals. Het doel is om deelnemers een verrijkende ervaring te bieden die bijdraagt aan een actief en inclusief leven.

Een aantal voorbeelden van dagbestedingsgroepen die baat hebben bij het gebruik van MyWepp zijn:

  • Creatieve Ateliers – Groepen die zich richten op kunst- en ambachtelijke activiteiten zoals schilderen, keramiek maken, en handwerken.
  • Groenprojecten – Tuinieren en buitenwerkzaamheden, inclusief het kweken van planten en het onderhouden van parken en tuinen.
  • Culinair Groepen – Kook- en bakactiviteiten waarbij deelnemers maaltijden en snacks leren bereiden.
  • Muziek- en Theatergroepen – Muziek maken, zingen, of deelnemen aan dramatische uitvoeringen en theaterproducties.
  • Sport en Beweging – Activiteiten gericht op lichamelijke oefening, zoals zwemmen, bowlen of speciale gymlessen.
  • Educatieve Workshops – Lessen in basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en eenvoudige rekenkunde, of computer- en technologielessen.
  • Arbeidsmatige Projecten – Lichte arbeidstaken zoals inpakwerk, eenvoudige montage, of het helpen in een winkel.
  • Dierenverzorging – Verzorgen van dieren, werken in een dierenasiel of meehelpen op een kinderboerderij.
  • Ontspanningsactiviteiten – Georganiseerde uitstapjes, filmvertoningen of gezelschapsspellen.
  • Sociale Vaardigheidstraining – Groepen die zich richten op het verbeteren van communicatieve vaardigheden en het opbouwen van relaties.

 

Digiborden van MyWepp

MyWepp biedt dagbestedingsgroepen interactieve schermen (touchscreen). Met deze schermen hebben deelnemers toegang tot een aantal digitale borden. Via de knoppen in de onderbalk is het mogelijk om bijvoorbeeld het Informatiebord, Aanwezigheidsbord, Dagprogrammabord, Takenbord, Kalenderbord en het Dienstenbord (wie-werkt-wanneer) te openen. Groepen bepalen zelf welke combinatie van borden ingezet worden, daardoor staan er geen afleidende en ongebruikte borden op het scherm.

De borden van MyWepp zijn standaard visueel ingericht. Denk hierbij aan video’s, plaatjes, pictogrammen en afbeeldingen, maar ook hoog contrast en voorleesknoppen. Hierdoor kunnen de meeste deelnemers de borden gemakkelijk bedienen. Echter zijn er ook groepen waarvoor deze visuele aspecten niet nuttig zijn. Voor deze groepen kunnen de schermen tekstueler worden ingedeeld.

 

Informatiebord

 

 

Het infobord dient meestal als startscherm. Hier krijgen deelnemers direct inzicht in belangrijke informatie, zoals de eerstvolgende Agenda-items, Beeldberichten, Nieuwsberichten, Diensten (wie werkt wanneer) en meer. Ook is het mogelijk om hier snelkoppelingen te plaatsen naar onder andere YouTube Playlists en bepaalde internetpagina’s zoals Steffie.nl en Luisteren.nl en spelletjes. Verder is het mogelijk om een Nu.nl widget of buienradar widget toe te voegen. Deze sites worden vervolgens op een veilige manier geopend. Deelnemers blijven dus altijd binnen de afgeschermde MyWepp software.

Het Informatiebord kan dus naar wens worden ingesteld, zodat deze aansluit bij de unieke wensen van de groep. Ook de stijl en indeling van het Informatiebord en de meeste widgets is volledig aanpasbaar.

 

Aanwezigheidsbord

 

Het Aanwezigheidsbord geeft deelnemers de mogelijkheid om te zien welke deelnemers aanwezig en afwezig zijn en hier eventueel wijzigingen in te maken. Het zelfstandig kunnen aan- en afmelden geeft veel deelnemers een gevoel van regie en controle.

Aanwezigheid van begeleiding en bezoekers
Sommige groepen kiezen ervoor om de aanwezigheid van de begeleiding te tonen. Ook de hoeveelheid gasten die aanwezig zijn kan getoond en gewijzigd worden.

Er is keuze uit twee soorten indelingen:

  • een indeling met deelnemers en begeleiders door elkaar
  • een indeling waar deelnemers en begeleiders separaat in beeld gebracht zijn

 

Weergaveopties

Groepen kunnen kiezen of en hoe de afwezige personen in beeld zijn:

  • Afwezige personen zijn niet in beeld
  • Afwezige personen zijn vaag in beeld

Tot slot kan er gekozen worden om aanwezige personen te voorzien van een groene indicator met een vinkje en afwezige personen met een rode indicator met een kruis.

Kortom, genoeg mogelijkheden om de aanwezigheid duidelijk in beeld te brengen.

 

Dagprogrammabord

Met behulp van het Dagprogrammabord kunnen deelnemers de groepsplanning inzien. In het startscherm wordt een lijst getoond met alle deelnemers en hun planning. Deelnemers kunnen vervolgens hun eigen planning ‘groot’ in beeld brengen. De dagplanning bestaat uit alle Agenda-items die aan een deelnemer gekoppeld zijn, dus ook persoonlijke afspraken en taken. Per taak is een starttijd (digitale klok of een uurwerk), afbeelding of pictogram en een eventuele Klaarknop zichtbaar. Door op de taak te klikken kunnen deze, maar ook andere, gekoppelde details groter in beeld gebracht worden. Daarnaast kan elke afspraak worden voorzien van een kleur, zodat verschillende type afspraken makkelijker te onderscheiden zijn.

 

Hoe-doe-je-dat’s?

Een belangrijke mogelijkheid is het tonen van een Hoe-doe-je-dat bij een Agenda-item. Hierin wordt stap voor stap met beeld (video, pictogram of afbeelding) en tekst toegelicht hoe een bepaalde taak uitgevoerd kan worden. Het gebruiken van Hoe-doe-je-dat’s bespaart de begeleiding veel tijd en heeft positieve bijdrage aan het gevoel van eigenwaarde van de deelnemers. Waar deelnemers voorheen vastliepen met het (correct) uitvoeren van taken of daarbij hulp moesten vragen, kunnen zij met behulp van het Dagprogrammabord en Hoe-doe-je-dat’s zelfstandiger taken afronden.

Planning invoeren en wijzigen

Een veel voorkomende situatie is dat de planning gedurende de dag veranderd. Begeleiders kunnen dan inloggen op het bord en wijzigingen doorvoeren. Dit kunnen zij ook via de beheeromgeving op de computer of via de Assist app op de telefoon. Het toevoegen van Agenda-items is ook mogelijk via het bord, de computer en de Personal app.

 

Overige opties

Indien gewenst kunnen deelnemers ook naar de planningen van morgen, overmorgen of een andere dag, kijken.

Eventueel kan het Dagprogrammabord worden gekoppeld aan het de aanwezigheid, zodat alleen de planning van de aanwezige deelnemers in getoond wordt. Dat kan een hoop ruis schelen.

Er kan gewerkt worden met ‘opvultaken’. Deze taken verschijnen in beeld, nadat de deelnemer een taak heeft afgerond. Zo kan er gelijk een nieuwe taak opgepakt worden. Dit kan de begeleiding veel tijdsbesparing opleveren.

Ook het Dagprogrammabord kan worden aangepast op basis van de behoeften van de groep. Zo kan er worden gekozen of de dagplanning van de deelnemers horizontaal of verticaal wordt weergegeven.

 

Takenbord

Via het takenbord zien deelnemer welke taken zij geacht worden af te ronden. Per taak kunnen zij zien:

  • Hoe laat, of tussen welke tijdstippen, zij geacht worden de taak af te ronden,
  • Of zij samen met anderen of alleen de taak moeten afronden,
  • Waar zij de taak moeten afronden (optioneel),
  • Welke begeleiders helpen met het af (optioneel),
  • Hoe zij de taak moeten afronden, met behulp van een Hoe-doe-je-dat (optioneel)
  • En of zij via het takenbord met de Klaarknop moeten aangeven of een taak afgerond is (optioneel).

 

Invoeren en wijzigen van taken

Begeleiders kunnen via het bord, de computer en de Personal app taken invoeren en wijzigen. Bij sommige dagbestedingsgroepen wordt er in het begin van de dag besloten wie gaat helpen bij bepaalde taken. Begeleider voeren dan in overleg met deelnemers via het bord in wie aan welke taken gaat werken. Bij andere groepen wordt de planning vooraf vastgelegd.

Overige opties

Deelnemers kunnen taken van andere dagen bekijken door op een van de dagen in de bovenbalk te klikken. Daarnaast kan het weekoverzicht geopend worden. Hierop worden alle taken van de hele week in een overzicht getoond.

Kalenderbord

Groepen maken gebruik van het Kalenderbord om bijzondere Agenda-items te communiceren met medewerkers, deelnemers en/of betrokkenen, zoals mantelzorgers en naasten. Voorbeelden van deze items zijn:

  • ‘Bezoek aan een pretpark’
  • ‘Glazenwasser komt’
  • ‘Voorstelling’
  • ‘BBQ-dag’
  • ‘Sportdag’

Omdat het hier gaat om enkele afspraken per week of zelfs per maand, worden alle afspraken onder elkaar weergegeven. Ook hier zijn snel belangrijke details, zoals datum en tijdstip, deelnemers en afbeeldingen zichtbaar.

Looplijst voor medewerkers of reserveringssysteem

In sommige gevallen wordt het Kalenderbord gebruikt als looplijst of agenda van medewerkers. Hier staan dagelijkse taken en afspraken op die niet voor de bewoners van toepassing zijn.

Ook wordt het Kalenderbord door sommige groepen gebruikt als reserveringssysteem van gedeelde items, zoals een busje.

Dienstenbord

Deelnemers kunnen via het dienstenbord zien welke begeleiding wanneer aanwezig zijn. De medewerkers voeren via het bord, de computer of de Personal app de diensten in. Ook kunnen zij via deze kanalen wijzigingen maken. MyWepp kan ook koppelen aan externe systemen, zoals Ortec en Nedap ONS, zodat dubbele invoer niet nodig is.

Per groep kan er bepaald worden hoe de tijden van de diensten worden getoond, bijvoorbeeld met een pictogram of een tijdsaanduiding. Eventueel kunnen bewoners de diensten van de hele week bekijken.

Maatwerk bord

Hoewel een combinatie van de bovenstaande borden voor 90% van de groepen voldoende is, kan er tegen een meerprijs worden onderzocht of een Maatwerk bord uitgewerkt kan worden.

Hardware mogelijkheden

Om toegang te krijgen tot de borden van MyWepp is er natuurlijk een fysiek scherm nodig. Daarnaast is een MiniPC nodig om de software op te kunnen laten draaien. Deze hardware kun je als groep zelf bestellen op basis van onze specificaties en installeren, maar hier kunnen wij ook bij helpen.

Per groep kan er gekozen worden welk formaat scherm gebruikt wordt en hoe deze bevestigd zal worden. De ene groep heeft baat bij een groter scherm en de andere groep wil het scherm in hoogte kunnen verstellen, zodat rolstoelgebruikers ook gemakkelijk de borden bedienen. Meestal voldoet één fysiek bord per groep, maar soms kan het inzetten van meerdere fysieke borden nuttig zijn.

Voor sommige groepen geldt dat er alleen een passief scherm nodig is, dus zonder touchscreen. De groep kiest dan uit één van de MyWepp borden die weergegeven wordt. Deelnemers hebben dan geen toegang tot de interactieve functies.

Naast de eenmalige aanschafkosten, wordt er periodiek er een abonnementsprijs per cliënt in rekening gebracht. Voor meer informatie over de mogelijkheden voor hardware en actuele prijzen kun je contact opnemen met onze experts.

MyWepp Personal

Naast digiborden, levert MyWepp de MyWepp Personal app. Deelnemers van dagbestedingsgroepen kunnen met behulp van deze app op maat gebruik maken de groepfuncties. MyWepp Personal kan namelijk gekoppeld worden aan de MyWepp Digiborden. De Personal app kan zowel aan de dagbestedingsgroep, als de woongroep gekoppeld worden. Dit kan helpen bij een aangename en efficiënte overdracht. Bovendien kunnen deelnemers gebruik maken van aanvullende functies, zoals Contact, Ik-Boek, Agenda en Favorieten.

De MyWepp Personal app, die zich aanpast op de voorkeuren van de gebruikers, kan geïnstalleerd worden op tablets en telefoon (Android & iOS). Ook is het mogelijk om MyWepp only tablets, telefoons en beeldhorloges aan te schaffen. Via zo’n extra afgeschermd apparaat krijgt de gebruiker alleen toegang tot de software van MyWepp Personal, wel zo veilig!

Begeleiders, mantelzorgers en eventueel de deelnemers zelf, bepalen welke functionaliteiten worden geactiveerd en hoe deze eruit moeten zien. Zo krijgt elke deelnemer een app die past bij zijn of haar voorkeuren. Mantelzorgers en begeleiders krijgen via hun eigen MyWepp Personal account toegang tot deze beheerfuncties. Daarnaast kunnen zij zelf ook gebruik maken van functionaliteiten die voor hen van toepassing zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld beeldbellen en chatten met de deelnemer, een dossier bijhouden, maaltijden toevoegen en nog veel meer. Meer over MyWepp Personal kun je hier vinden.

De toepassing van MyWepp Personal voor dagbestedingsgroepen

Hoe MyWepp personal wordt toegepast binnen de dagbestedingsgroep hangt af van veel verschillende factoren. Hieronder worden een aantal veel voorkomende voorbeelden genoemd.

MyWepp Personal als aanvulling op de MyWepp Digiborden

In de meeste gevallen wordt MyWepp Personal ingezet als aanvulling op de Digiborden. Deelnemers hebben via de MyWepp Personal app toegang tot de informatie op de MyWepp Digiborden, zonder dat zij in de buurt hoeven te zijn van deze borden. Hoe-doe-je-dat’s zijn bijvoorbeeld ook thuis in te zien, net als Nieuws, Beeldberichten en meer. Bij sommige groepen gebruiken alle deelnemers MyWepp Personal, terwijl er bij andere groepen wordt gekozen om MyWepp alleen in te zetten voor een selecte groep deelnemers.

MyWepp Personal als communicatiemiddel voor mantelzorgers en begeleiding

Een ander veel voorkomende toepassing is het gebruiken van MyWepp Personal voor de algehele communicatie tussen mantelzorgers en begeleiding. Via Dossier kunnen er berichten en documenten worden gedeeld en kan er gerapporteerd worden op doelen. Een logische keuze, want MyWepp voldoet aan de eisen van de AVG-wetgeving en beschikt over de nodige certificeringen (NEN7510 en ISO 27001).

MyWepp Personal gratis voor groepen met interactieve MyWepp Digiborden

Groepen waarbij cliënten zichtbaar zijn op het Afsprakenbord de interactieve, hebben direct toegang tot MyWepp Personal. Als jouw groep nog geen gebruik maakt van deze MyWepp Digiborden wordt er per deelnemer een abonnement afgesloten. Voor elke deelnemer kunnen mantelzorgers en begeleiders kosteloos worden toegevoegd aan het systeem.

Testimonial Jos Mateijssen

Jos Mateijsen, Persoonlijk Begeleider bij de dienstengroep van het bestuursbureau van Cello, is erg te spreken over MyWepp:

“Binnen onze dienstengroep hebben wij al vijf jaar ontzettend veel plezier en profijt van MyWepp. Het vergroot de zelfstandigheid van de cliëntmedewerkers en ontlast de begeleiders.”

Dagelijks gebruiken de cliëntmedewerkers en hij MyWepp om taken te verdelen en af te vinken. Bijvoorbeeld via de MyWepp Beeldhorloges, het MyWepp Digibord en via de MyWepp Personal app.

“Het is een eenduidige manier van communiceren waarin je alles op maat op communicatieniveau per individu kunt afstemmen. Voor de begeleiding biedt dit een zeer efficiënte manier van werken.”

Ben je benieuwd naar de volledige testimonial van Jos Mateijssen? Klik dan hier om deze verder te lezen.

Hoe ga jij MyWepp inzetten?

Nu je een duidelijker beeld hebt van wat MyWepp kan betekenen voor jouw dagbestedingsgroep, is het perfecte moment aangebroken om deze mogelijkheden in praktijk te brengen. Onze experts staan klaar om je persoonlijk te begeleiden bij het opstellen van een plan om MyWepp te integreren binnen jouw dagbestedingsgroep. Bezoek mywepp.nl/demo-en-advies om een gratis demo of adviesgesprek te plannen.

Ontdek meer

testimonial-case-MyWepp-Cello-Dagbesteding
Verbeterde dienstverlening dagbesteding Cello
Lees meer
pexels-karolina-grabowska-8147404
MyWepp Personal voldoet aan wensen van jongeren met niet aangeboren hersenletsel!
Lees meer
Blog Zorg ICT
Klaar om te ontdekken hoe MyWepp de levens van mensen met cognitieve uitdagingen verandert?
Lees meer
LVB - MVB - EVB
Wat MyWepp te bieden heeft bij een lichte, matige en ernstige cognitieve uitdaging
Lees meer
Beeldhorloge afbeelding 1
Ons beeldhorloge voor mensen met Korsakov
Lees meer
Client Intranet
Uitgelicht: de ICT afdeling en MyWepp
Lees meer

Gebruik van cookies op deze website

Deze website gebruikt cookies om het effect van advertenties via Google te meten en om statistieken te maken zodat we de gebruikservaring kunnen verbeteren.