Document
Login Button with Icon

MyWepp voor Woongroepen

MyWepp-voor-woongroepen

Inleiding

Ben je benieuwd wat MyWepp kan betekenen voor woongroepen? Dan vind je in deze blog alle antwoorden op die vraag. MyWepp wordt namelijk al jaren lang door heel Nederland en België ingezet op uiteenlopende woongroepen. Na het lezen van deze blog weet jij precies hoe de implementatie van MyWepp binnen jouw woongroep kan zorgen voor meer structuur en zelfredzaamheid en betere communicatie tussen bewoners, betrokkenen en begeleiders. Dit bespaart de begeleiding tijd.

 

Woongroepen

Woongroepen voor mensen met een cognitieve uitdaging bieden een speciaal aangepaste leefomgeving voor personen met een lichte, matige of ernstige meervoudige verstandelijke beperking (LVB, MVB, EVB), autisme spectrum stoornis (ASS), of niet-aangeboren hersenletsel (NAH), Korsakov en Dementie. Deze woongroepen variëren in grootte en organisatorische structuur, van grote zorginstellingen tot kleinere, door ouders geïnitieerde projecten. Elk van deze groepen heeft als doel een ondersteunende, inclusieve gemeenschap te bieden waar bewoners kunnen groeien in een warme omgeving, waarin ze zo zelfstandig mogelijk kunnen leven.

 

In grote zorginstellingen zijn er gestructureerde programma’s met toegang tot diverse therapeutische diensten en 24-uurs ondersteuning. Kleinere, door ouders opgezette groepen bieden vaak een huiselijkere sfeer, met sterke nadruk op individuele zorg en familiebetrokkenheid. Beide types woongroepen streven naar een evenwichtige routine met educatieve activiteiten, sociale interactie en persoonlijke ontwikkeling, en zijn uitgerust met individuele zorgplannen aangepast aan de behoeften van elke bewoner.

Deze woongroepen zijn cruciaal voor het bieden van kwalitatieve, respectvolle zorg en welzijn. Voorop staat het bevorderen van de best mogelijke integratie in de samenleving, met betrokkenheid van families in het zorgproces en welzijn. Hierbij speelt MyWepp graag een ondersteunende rol.

 

Digiborden van MyWepp

MyWepp biedt woongroepen interactieve schermen (touchscreen). Met deze schermen hebben deelnemers toegang tot een aantal digitale borden. Meestal zien bewoners zichzelf terug op deze borden, bijvoorbeeld bij afspraken, de maaltijden, taken. In sommige gevallen is dit niet nodig en/of worden passieve schermen (zonder touchscreen) ingezet.

Via de knoppen in de onderbalk van het interactieve scherm is het mogelijk om bijvoorbeeld het Informatiebord, Aanwezigheidsbord, Dagprogrammabord, Takenbord, Kalenderbord, Maaltijdenbord en het Dienstenbord (wie-werkt-wanneer) te openen. Groepen bepalen zelf welke combinatie van borden ingezet wordt, zodat er geen afleidende en ongebruikte borden op het scherm staan.

De informatie op de Digiborden van MyWepp wordt meestal visueel ondersteund. Denk hierbij aan video’s, plaatjes, pictogrammen en afbeeldingen, maar ook aan hoog contrast. Er zijn voorleesknoppen als er tekst in beeld staat. Helemaal zonder tekst kan stigmatiserend zijn. Dankzij al deze mogelijkheden kunnen de meeste deelnemers de borden gemakkelijk bedienen en alle informatie opnemen.

 

Informatiebord

 

Het infobord dient meestal als startscherm. Hier krijgen bewoners direct inzicht in belangrijke informatie, zoals Groepsnieuws (en van de instelling), de eerstvolgende Agenda-items, Beeldberichten, Diensten (wie werkt wanneer) en meer. Ook is het mogelijk om hier snelkoppelingen te plaatsen naar onder andere YouTube Playlists en bepaalde internetpagina’s zoals http://Steffie.nl en http://Luisteren.nl en spelletjes. Verder is het mogelijk om een http://Nu.nl widget of buienradar widget toe te voegen. Deze sites worden vervolgens op een veilige manier live op internet geopend.
Bewoners blijven dus altijd binnen de afgeschermde MyWepp omgeving, hoe echt de internet-ervaring ook overkomt.

Het Informatiebord kan dus naar wens worden ingesteld (en later aangepast), zodat deze aansluit bij de unieke wensen van de groep. Ook de stijl en indeling van het Informatiebord en de meeste widgets is volledig aanpasbaar.

 

Aanwezigheidsbord

 

 

Het Aanwezigheidsbord geeft bewoners de mogelijkheid om te zien welke bewoners aanwezig en afwezig zijn en hier eventueel wijzigingen in te maken. Het zelfstandig kunnen aan- en afmelden geeft veel bewoners een gevoel van regie en controle.

Aanwezigheid van begeleiding en bezoekers

Sommige groepen kiezen ervoor om de aanwezigheid van de begeleiding te tonen. Ook de hoeveelheid gasten die aanwezig zijn kan getoond en gewijzigd worden.

Er is keuze uit twee soorten indelingen:

  • een indeling met deelnemers en begeleiders door elkaar
  • een indeling waar deelnemers en begeleiders separaat in beeld gebracht zijn

 

Weergaveopties

Groepen kunnen kiezen of en hoe de afwezige personen in beeld zijn:

  • Afwezige personen zijn niet in beeld
  • Afwezige personen zijn vaag in beeld

Tot slot kan er gekozen worden om aanwezige personen te voorzien van een groene indicator met een vinkje en afwezige personen met een rode indicator met een kruis.

Kortom, genoeg mogelijkheden om de aanwezigheid duidelijk in beeld te brengen.

 

Dagprogrammabord

 

 

Met behulp van het Dagprogrammabord kunnen bewoners de groepsplanning inzien. In het startscherm wordt een lijst getoond met alle bewoners en hun planning. Bewoners kunnen vervolgens hun eigen planning ‘groot’ in beeld brengen. De dagplanning bestaat uit alle items in de Groepsagenda die aan een bewoner gekoppeld zijn, dus nooit persoonlijke afspraken en taken. Die kunnen via de MyWepp Personal app worden bekeken.

Per taak is een starttijd (digitale klok of een uurwerk), afbeelding of pictogram en een eventuele Klaar-knop zichtbaar. Door op de taak te klikken kunnen deze, maar ook andere, gekoppelde details groter in beeld gebracht worden. Daarnaast kan elke afspraak worden voorzien van een kleur, zodat verschillende type afspraken makkelijker te onderscheiden zijn.

 

 

Hoe-doe-je-dat’s?

Een belangrijke mogelijkheid is het tonen van een Hoe-doe-je-dat bij een Agenda-item. Hierin wordt stap voor stap met beeld (video, pictogram of afbeelding) en tekst toegelicht hoe een bepaalde taak uitgevoerd kan worden. Het gebruiken van Hoe-doe-je-dat’s bespaart de begeleiding veel tijd en heeft positieve bijdrage aan het gevoel van eigenwaarde van de bewoners. Waar bewoners voorheen vastliepen met het (correct) uitvoeren van taken of daarbij hulp moesten vragen, kunnen zij met behulp van het Dagprogrammabord en Hoe-doe-je-dat’s zelfstandiger taken afronden.

Planning invoeren en wijzigen

Een veel voorkomende situatie is dat de planning gedurende de dag verandert. Begeleiders kunnen dan inloggen op het bord en wijzigingen doorvoeren. Dit kunnen zij ook via de beheeromgeving op de computer of via de hun persoonlijke app op de telefoon. Het toevoegen van Agenda-items is ook mogelijk via het bord, de computer en de Personal app.

 

Overige opties

Indien gewenst kunnen bewoners ook naar de planningen van morgen, overmorgen of een andere dag, kijken.

Eventueel kan het Dagprogrammabord worden gekoppeld aan de aanwezigheid, zodat alleen de planning van de aanwezige bewoners in getoond wordt. Dat kan een hoop ruis schelen.

Er kan gewerkt worden met ‘opvultaken’. Deze taken verschijnen in beeld, nadat de bewoner een taak heeft afgerond. Zo kan er gelijk een nieuwe taak opgepakt worden. Dit kan de begeleiding veel tijdsbesparing opleveren.

Ook het Dagprogrammabord kan worden aangepast op basis van de behoeften van de groep. Zo kan er worden gekozen of de dagplanning van de bewoners horizontaal of verticaal wordt weergegeven.

 

Takenbord

 

 

Via het takenbord zien bewoners welke taken zij geacht worden af te ronden. Per taak kunnen zij zien:

  • Hoe laat, of tussen welke tijdstippen, zij geacht worden de taak af te ronden,
  • Of zij samen met anderen of alleen de taak moeten afronden,
  • Waar zij de taak moeten afronden (optioneel),
  • Welke begeleiders helpen met het af (optioneel),
  • Hoe zij de taak moeten afronden, met behulp van een Hoe-doe-je-dat (optioneel)
  • En of zij via het takenbord met de Klaarknop moeten aangeven of een taak afgerond is (optioneel).

 

Invoeren en wijzigen van taken

Begeleiders kunnen via het bord, de computer en de Personal app taken invoeren en wijzigen. Bij sommige woongroepen wordt er in het begin van de dag besloten wie gaat helpen bij bepaalde taken. Begeleider voeren dan in overleg met bewoners via het bord in wie aan welke taken gaat werken. Bij andere groepen wordt de planning vooraf vastgelegd.

Overige opties

Bewoners kunnen taken van andere dagen bekijken door op een van de dagen in de bovenbalk te klikken. Daarnaast kan het weekoverzicht geopend worden.

Kalenderbord

 

 

Groepen maken gebruik van het Kalenderbord om bijzondere Agenda-items te communiceren met medewerkers, bewoners en/of betrokkenen, zoals mantelzorgers en naasten. Voorbeelden van deze items zijn:

  • ‘Bezoek aan een pretpark’
  • ‘Glazenwasser komt’
  • ‘Samen voetbal op TV kijken’
  • ‘BBQ-dag’
  • ‘Sportdag’

Omdat het hier gaat om enkele afspraken per week of zelfs per maand, worden alle afspraken onder elkaar weergegeven. Ook hier zijn snel belangrijke details, zoals datum en tijdstip, bewoners en afbeeldingen zichtbaar.

Looplijst voor medewerkers of reserveringssysteem

In sommige gevallen wordt het Kalenderbord gebruikt als looplijst of agenda van medewerkers. Hier staan dagelijkse taken en afspraken op die niet voor de bewoners van toepassing zijn.

Ook wordt het Kalenderbord door sommige groepen gebruikt als reserveringssysteem van gedeelde items, zoals een busje.

Dienstenbord

 

 

Bewoners kunnen via het dienstenbord zien welke begeleiding wanneer aanwezig is. De medewerkers voeren via het bord, de computer of de Personal app de diensten in. Ook kunnen zij via deze kanalen wijzigingen maken. MyWepp kan ook koppelen aan externe systemen, zoals Ortec en Nedap ONS, zodat dubbele invoer niet nodig is.

Per groep kan er bepaald worden hoe de tijden van de diensten worden getoond, bijvoorbeeld met een pictogram of een tijdsaanduiding. Eventueel kunnen bewoners de diensten van de hele week bekijken.

 

Maaltijdenbord

 

 

Via het Maaltijdenbord kunnen bewoners zien welke maaltijden er op het menu staan, hoe laat er gegeten wordt, en wie er aan de maaltijd deelnemen. Optioneel is het mogelijk dat bewoners zelfstandig aangeven of zij mee eten.

 

Maatwerk bord

Hoewel een combinatie van de bovenstaande borden voor 90% van de groepen voldoende is, kan er tegen een meerprijs worden onderzocht of een Maatwerk bord uitgewerkt kan worden.

Hardware mogelijkheden

 

 

Om toegang te krijgen tot de borden van MyWepp is er natuurlijk een fysiek scherm nodig (passief of interactief, verschillende afmetingen). Deze hardware kun je als groep zelf bestellen op basis van onze specificaties en installeren, maar hier kunnen wij ook bij helpen. Daarnaast is er een MiniPC nodig om de software op te kunnen laten draaien. Deze wordt altijd volledig geïnstalleerd en geleverd door MyWepp.

Per groep kan er dus gekozen worden welk formaat scherm gebruikt wordt en hoe deze bevestigd zal worden. De ene groep heeft baat bij een groter scherm en de andere groep wil het scherm in hoogte kunnen verstellen, zodat rolstoelgebruikers ook gemakkelijk de borden bedienen. Meestal voldoet één fysiek bord per groep, maar soms kan het inzetten van meerdere fysieke borden nuttig zijn.

Voor sommige groepen geldt dat er alleen een passief scherm nodig is, dus zonder touchscreen. De groep kiest dan uit één van de MyWepp borden die weergegeven wordt. Bewoners hebben dan geen toegang tot de interactieve functies.

MyWepp Personal

 

 

Bewoners kunnen naast, of in plaats van, de MyWepp Digiborden ook de Personal app gebruiken op hun telefoon of tablet. Sommige bewoners kunnen MyWepp Personal installeren op hun persoonlijke telefoon, voor anderen is het handiger en veiliger om de MyWepp Personal in een afgesloten omgeving aan te bieden. Wij kunnen daarvoor een MyWepp Only Tablet of Telefoon leveren. Bewoners met een MyWepp Only apparaat hebben dan alleen toegang tot de MyWepp Personal app.

Er zijn drie belangrijke redenen om bewoners in een woongroep van de MyWepp Personal app gebruik te laten maken:

  1. Op een MyWepp Digibord mogen geen privé afspraken getoond worden. In de Personal app kan de bewoner wel een combinatie van groepsafspraken en privé afspraken/informatie bekijken.
  2. Met de Personal app kan de bewoner overal de informatie van de groep bekijken. Ook als de bewoner bijvoorbeeld zo zelfstandig mogelijk woont in een eigen appartement, of als men zich niet thuis bevindt.
  3. Via de Personal app krijgt de bewoner eventueel toegang tot nog veel meer individuele functies, zoals Beeldbellen, Chatten, veilig internetten, Doelen en Rapportages.

 

 

MyWepp Personal als communicatiemiddel voor mantelzorgers en begeleiding

en ander veel voorkomende toepassing is het gebruiken van MyWepp Personal voor de algehele communicatie tussen mantelzorgers en begeleiding. Via Dossier kunnen er berichten en documenten worden gedeeld en kan er gerapporteerd worden op doelen. Een logische keuze, want MyWepp voldoet aan de eisen van de AVG-wetgeving en beschikt over de nodige certificeringen (NEN7510 en ISO 27001).

MyWepp Personal gratis voor groepen met interactieve MyWepp Digiborden

Groepen waarbij bewoners zichtbaar zijn op het MyWepp Digibord kunnen zonder verdere kosten gebruik maken van de MyWepp Personal app. Als jouw groep nog geen gebruik maakt van deze MyWepp Digiborden wordt er per deelnemer een abonnement afgesloten. Voor elke deelnemer kunnen mantelzorgers en begeleiders kosteloos worden toegevoegd aan het systeem.

Hoe ga jij MyWepp inzetten?

Nu je een duidelijker beeld hebt van wat MyWepp kan betekenen voor jouw woongroep, is het perfecte moment aangebroken om deze mogelijkheden in praktijk te brengen. Onze experts staan klaar om je persoonlijk te begeleiden bij het opstellen van een plan om MyWepp te integreren binnen jouw woongroep. Bezoek mywepp.nl/demo-en-advies om een gratis demo of adviesgesprek te plannen.

Ontdek meer

Papageno-Huis-Laren-sHeerenloo-MyWepp-Digibord
MyWepp in het Papageno Huis Laren
Lees meer
MyWepp_ouderinitiatief_Blog_Mockup
Samen zorgen voor een mooi leven: MyWepp bij Ouderinitiatieven
Lees meer
Hoe-doe-je-dat-MyWepp
Complexe taken opdelen in praktische stappen met de Hoe-doe-je-dat’s van MyWepp
Lees meer
Post 34-klaarknop
Zelfstandiger door de Klaar-knop van MyWepp
Lees meer
Post 34-SOS
Snel in contact met de SOS-functie van MyWepp
Lees meer
testimonial-case-MyWepp-Cello-Dagbesteding
Verbeterde dienstverlening dagbesteding Cello
Lees meer

Blijf op de hoogte

Onze missie

Text to Speech

De zelfstandigheid en het welbevinden van mensen met een cognitieve uitdaging vergroten en de werkdruk van zorgmedewerkers en mantelzorgers verminderen met digitaal maatwerk.

Foto van gelukkige MyWepp gebruikers